Citroncheesecake

Här kommer receptet på den underbart goda Citroncheesecaken som mamma gjorde åt mig när jag fyllde år :)
 
 
 
Mördeg:

4dl vetemjöl
en nypa salt
125g osaltat smör
2 äggulor
2-3 msk kallt vatten
 
Gör så här:
Använd en pajform med löstagbar botten med 23cm i diameter!
Blanda ihop smeten tills den blir fast,
när degen är klar sätter du in den i kylskåpet i minst 30min sen börjar du kavla ut
Du kan också knåda den direkt i formen och ställa in i kylskåpet.
Till den här satsen rekommenderar jag att ha i 2 msk florsocker så den blir lite söt.
Nagga och grädda i 10min i 190grader.
Låt svalna
 
 
Fyllning:
 

1 citron
6 msk socker
350gr philadelphia (färskost)
1 stort ägg, plus 3 äggulor
2 tsk vaniljessens (vaniljsocker går jättebra)
 
 
Gör så här:
Använd en potatisskalare till att skala citronen utan att få med det vita.
Pressa sedan citronen, lägg skal och socker i en matberedare/mixer och blanda tills det ser fuktigt ut.
 
Tillsätt citronsaften och blanda igen (citronskalet ska vara helt upplöst i sockret).
Tillsätt sedan färskosten, ägg, äggulor och vaniljessens och kör till en jämn smet.
Häll smeten i pajskalet.
 
Grädda pajen i 190 grader, i 25min eller tills den bara precis har stelnat och fått lite färg.
Ta ut ur ungen och låt svalna
Serveras rumstempererad
 
 
Maraboukakorna har jag förstås INTE bakat ;) 
 
 
 
 
Hoppas ni tycker den är lika god som jag :)
 
 
 
 
 
Sally ♥

Kommentarer :

#1: Therese

Tack för receptet!! :D

skriven

Kommentera inlägget här :